HomeNieuwsComeniusproject Circle

Comenius Bradford

Maandag:

We vertrekken naar Engeland samen met meester Sven, directeur Leen, juf Annelore, Cato en ik. We hebben lang in de trein gezeten maar  hebben veel gelachen. We zijn dan in de namiddag aangekomen en zijn meteen naar het hotel gegaan. Daar zijn we de kamers gaan verkennen, Cato en ik hadden een supermooie kamer.

Dinsdag:

We hebben ontbeten in de school en daarna zijn we naar het Trinity shoppingscenter in Leeds geweest. s’ Avonds zijn we dan met de andere landen gaan eten in een Pakistaans restaurant samen met de burgemeester. Het was daar zeer lekker.

Woensdag:

We zijn naar het Brontemuseum in Haword geweest en zijn s’ avonds naar een restaurant hoog in de bergen gaan eten. Ook daar was het zeer lekker en het uitzicht was zeer mooi.

Donderdag:

Zijn we te voet naar het mediamuseum geweest, het was lang stappen maar het was de moeite waard. We hebben daar de volledige Wandering Movie gezien. We mochten daar ook vrij rondlopen het was er heel interessant en leuk. Dan zijn we terug naar de school gegaan. We mochten daar middageten eten uit de Engelse keuken. Daarna hebben alle landen een showtje gedaan, wij hebben dat ook gedaan. Cato en ik hebben circus gedaan en het liedje “people help the people” gezongen. Na de show hebben Cato en ik een geschenk uit België afgegeven aan de burgemeester. s’ Avonds zijn we dan gaan eten in het restaurant Don’t tell Titus en tijdens het wachten hebben we uno met de kinderen uit Zweden gespeeld. Ook daar was het eten lekker en was alles in orde. Als alles op was hebben we afscheid genomen van alle landen en zijn we voor de laatste keer in het hotel gaan slapen.

Vrijdag:

Het is de laatste dag, we zijn voor de laatste keer gaan we ontbijten in ons hotel. Daarna pakken we onze valiezen en dan vertrekken we, terug naar huis. Ook tijdens de terugreis verliep alles goed en hebben we veel gelachen.

Dit was mijn verslag uit Engeland.

Nogmaals bedankt dat Cato en ik mee mochten

Groetjes Mayté

 

We zijn maandagmorgen om 8:35u vertrokken uit Gent Sint-Pieters richting Lille in Frankrijk .Daar hebben we de eurostar naar Londen genomen om dan richting Bradford te gaan.We hadden al een vermoeiende  tocht achter ons. Maar we moesten nog twee treinen nemen eerst van Bradford naar leeds om dan de laatste trein naar Shipley te nemen. We  waren er dacht ik maar we moesten nog een stuk te voet verder. En daar zagen we het hotel.in ons hotelkamer pakten we onze valiezen uit. Toen gingen naar een restaurantje iets eten. Eindelijk lagen we in ons bed.

De volgende dag gingen we naar die school om te ontbijten .Vervolgens gingen we naar een shoppingcenter. Toen we terug kwamen hebben we ons klaar gemaakt om te gaan eten met de burgemeester. Het was een Indisch restaurant dus het was pikant .

De woensdag zijn we naar een museum van drie schrijfsters gegaan. Dan hebben we lang op de bus gezeten om naar een restaurant te gaan. Toen was het ook terug laat.

Donderdag de laatste dag in Engeland. s ‘Morgens  zijn we naar het mediamuseum gegaan en dan richting de school want ieder land had een ect voorbereid. Wij deden circus: Mayté  deed bordje, en ik deed jongleren. Toen we terug op hotel waren was het ons valies terug maken L . En voor de laatste keer met iedereen iets gaan eten .mayté en ik hebben zelfs met Zweedse meisje UNO gespeeld .En dan onze laatste nacht in Engeland .Vrijdag ochtend zijn we terug vetrokken naar Gent Sint-Pieters. Cato

 

 

Comenius Bradford

 

Comenius Eeklo

Afgelopen week waren de deelnemers aan ons Comeniusproject bij ons te gast. Vanuit Bradford, Esbjerg, Poznan, Göteborg, Nordholz en Mainz vlogen/reden onze gasten voor 3 dagen richting Eeklo om ook hier eens een kijkje te nemen hoe we aan ondernemingszin werken.

Op dag 1 begonnen we met een korte rondleiding op onze school. Om 11u moesten we reeds de bus nemen richting Brugge. Daar hadden we een zoektocht voorzien met verschillende opdrachten die de leerkrachten en leerlingen op de iPad moesten zoeken en uitvoeren. Dit ging heel vlot en zorgde voor een aantal zeer mooie resultaten. Ondertussen konden onze bezoekers natuurlijk ook de pracht van Brugge ontdekken. Na de wandeling stond nog een bezoek aan Historium op het programma. Een indrukwekkende flashback naar het Middeleeuwse Brugge. De eerste dag sloten we af met een gezellig etentje in een Brugs restaurant.

Dag 2 ging voor de leerlingen van het zesde leerjaar en onze bezoekende leerlingen van start in de indoorgolf in Maldegem. Ondertussen stond voor de leerkrachten een case study rond ondernemingszin gepland, samen met een voorstelling van enkele studenten van uGent die een evaluatietool voor ondernemingszin uitwerkten en kwamen voorstellen. 's Middags ging iedereen in een echt Belgisch frietkot frieten eten.

In de namiddag stonden de klassen open en konden de leerlingen meewerken in de klas terwijl hun leerkrachten vrij op bezoek konden in de verschillende klassen. 's Avonds was er een kaas- en wijnbuffet samen met het stadsbestuur. Er was ook een gesmaakt optreden van de Herbakkers.

Dag 3 begon voor de leerkrachten met een vergadering, terwijl de leerlingen samen met al onze leerlingen een taalinitiatie Engels en Duits kregen. Deze werd verzorgd door leerlingen van het zesde middelbaar van het College Onze Lieve Vrouw ten Doorn. De voormiddag werd afgesloten met een uurtje Smart Games samen met de leerlingen van het vijfde leerjaar. 's Middags moesten een aantal bezoekers reeds hun vliegtuig halen. De anderen deden nog een blitsbezoek in Gent om een geslaagde driedaagse af te sluiten.

 

Comenius Eeklo

 

Comenius Denemarken

 

 

 

dinsdag 23 september 14

 

 

 

’s Ochtends (5u50) werden we door de man van Juf Isabel naar de luchthaven gebracht. Na een goede vlucht kwamen we rond de middag aan in Kopenhagen.

We gingen onze bagage en ge-upgrade huurwagen halen. We lieten de auto even in de parking om met de metro naar het centrum van Kopenhagen te gaan. De metro’s in Kopenhagen zijn onbemand en rijden dus volledig automatisch. Het is de vlotste en efficiënste manier om de stad te bereiken.

 We maakten een mooie wandeling langs de gekende haven en het Tivolipark. Tijdens de wandeling merkten we op dat de Kopenhagenaars immens veel fietsen. Meester Aäron en Meester Sven keken dus hun ogen uit naar alle mooi fietsen.

 We vertrokken tijdig richting ons hotel in Esbjerg. Jammergenoeg kwamen we in de file terecht. Rond 20u kwamen we aan in ons hotel. Het was erg net en rustig gelegen. We kropen op tijd ons bedje in want morgen begon het echte werk.

 

woensdag 24 september 14

 

 

Verwelkoming op de Egekratskolen

 -       Bezoek aan muziekklas:

 oDe kinderen zongen een verwelkomingslied voor ons.

  1. oIn de muziekklas stonden veel instrumenten en was er veel bewegingsruimte

 -       Verwelkoming door de directrice. Ze is sinds april hier directrice maar is immens tevreden over haar team.

 -       Na twintig minuten was het al tijd voor fika  (opgevat als ontbijt)

 

Voorstelling van het land en de school door de directrice

 -       Esbjerg is de vijfde grootste stad in Denemarken.

 -       In de school zijn 114 lln en 20 mensen tewerkgesteld.  

 -       Er zijn grote veranderingen bezig in de Deense scholen. Er is een ander urensysteem (lkr hebben vaste uren die ze op school moeten werken, geen extra uren thuis), waardoor de leerkrachten nu meer op school moeten zijn dan vroeger. Ze ervaren dit als immense druk.

 -       De kans bestaat dat de school gesloten zal worden. Van 20 scholen in de omgeving, willen ze naar 9 scholen gaan. Elk jaar doen de leerkrachten dus veel moeite om nieuwe leerlingen te hebben. Daardoor zijn sommige klasgroepen erg klein.

 Bezoek aan de school – onze bevindingen:

 -       Muzieklokaal

 oheel veel instrumenten aanwezig , veel ruimte, aparte leerkracht muziek

 -       klas techniek

 oveel mooi materiaal aanwezig

  1. oplattegrond gemaakt met restjes hout
  2. obakjes per kind voor hun materiaal

-       turnzaal met podium

 oruime zaal met podium voor optredens

 -       bibliotheek

 oveel ruimte, veel verschillende boeken aanwezig. Elke klas brengt minstens 1 uur per week door in de bibliotheek.

 -       elke leerkracht heft zijn eigen bureau in een gezamenlijk lokaal – leraarskamer

 oruimte om boeken en zo te plaatsen en hun werk voor te bereiden

 -       keuken

 ovanaf vijfde leerjaar is ‘huishouden’ een verplicht vak

  1. oLijkt ons goed om de zelfredzaamheid van de leerlingen te doen toenemen

 -       knutsellokaal en modelokaal

 oidee: op een transparant tekenen en dan vergroten op een groot blad

  1. oidee: mandjes met touw en behangerslijm over potje
  2. omag ‘vuil’ gemaakt worden
  3. oruim lokaal

 -       immens brede gangen om in te werken

 oer zijn opklapbare tafels tegen de muur

  1. oeen computerkring in de gang
  2. ozithoek in de gang waar er gewerkt kan worden

 -       lokaal voor de opvang

 oerg huiselijk met heel veel verschillende hoekjes – voor de kleinste kinderen

  1. omagneetsysteem om te weten waar welk kind is

 -       andere plaatsen:

  1. ofrigo in elke klas aanwezig voor de boterhammen
  2. orekjes voor laarzen, kinderen doen hun schoenen uit in de klas

 

Lunch in het bos

We aten typisch Deens brood in een hut in het bos. De kinderen kregen de kans om worstjes te roosteren.

 

Wandeling door de school

 

We bezochten de klassen tijdens huiswerktijd. De leerkrachten begeleiden de kinderen met hun huiswerk. We spraken met enkele leerkrachten. De leerkrachten zeiden dat het moeilijk is om met het nieuwe systeem om te gaan.  Ze moeten nu meer werken op school en mogen niet meer thuis werken.

’s Avonds gingen we lekker eten in een restaurant in het centrum van Esbjerg. Voordien hadden we even vrije tijd.

  

Donderdag 25 september  14

 

Presentatie initiatief België

-       Sven deed dit fantastisch.

-       Inhoud: zie prezi op de comeniuswebsite

 

Presentatie initiatief Nordholz

 

-       Elke dag: open learning – de leerling kiezen wat ze ’s ochtends doen (spel leren, werk plannen, taken maken, …. )  (ongeveer een half uur)

  1. oDeze opdrachten zijn vaak samenwerkingsopdrachten.

-       De kinderen krijgen werkplannen voor wiskunde, taal, beweging, ….

  1. oGemaakte opdrachten kunnen ze eventueel voorstellen aan medeleerlingen.
  2. oZe leren op zichzelf en op hun eigen tempo. De leerkracht begeleidt de leerlingen en legt uitleg aan de leerlingen die het nodig hebben.

-       De leerlingen kiezen een bepaald profiel waarrond ze werken in de klas (muziek,  natuur, …. )

-       De kinderen maken hun eigen werkplan voor de week – ze nemen hun eigen leerproces in de hand.

  1. oZe krijgen een korte instructie of geen instructie en gaan zelf hun werk doen

-       De kinderen krijgen de kans om hun eigen vragen te stellen (vb. hoeveel botten hebben we in ons lichaam) . De leerlingen gaan dan zelf de antwoorden op de vraag zoeken.  

-       De leerkracht heeft bij een activiteit een camera op het hoofd die de hele tijd filmt wat de leerlingen doen. Zodat ze nadien samen met de leerlingen kunnen bekijken hoe ze geleerd hebben. 

-       Wiskundig laboratorium

  1. oDe leerlingen komen in kleine groepjes in het labo (3 uur per week) en ontdekken wiskundige fenomenen
  2. oDe leerkracht geeft kleine tips om ze probleem te leren oplossen

-       De school heeft een leerklimaat waarbij heel erg zelfstandig leren werken en onderzoekend leren

Een erg inspirerende school dus.

 

Presentatie initiatief Polen

-       initiatief van leerkrachten. Doel: nieuwe ideeën op school brengen

  1. osamenwerken met ouders en de leerlingen
  2. osamenwerken met andere leerkrachten
  3. osamenwerken et externen

vb. muziekleerkracht organiseert voor alle leerlingen muziekdag (de lln mogen verkleed komen als hun favoriete muzikant)

-       initiatief van leerlingen:

  1. oLeerlingenraad
  • §lucky numer – lottery à de leerling wordt verwend door de leerkracht
  • §voorlezen aan de kleinere kinderen

-       initiatief van ouders:

  1. omits afspraken maken met leerkracht? Een discussie waard?
  2. oFamilie-picknick
  3. oKerstfeest in de klas 

-       initiatief van externen

  1. oVolkswagen group à vogelprogramma gesubsidieerd
  2. oSponsoring van een handbaltornooi

-       hoe initiatief stimuleren:

  1. ovoorbeelden tonen van hoe anderen het doen
  2. ohelpen om de juiste weg te tonen om initiatief te nemen
  3. oeen positieve sfeer creëren en appreciëren als het over initiatief gaat van anderen
  4. ogeen initiatief afketsen

-       We merkten zelf op dat de Poolse school nog veel groeikansen heeft en deze optimaal wil benutten maar dat ze uit een volledig ander systeem komen. Ze staan open voor verandering en nieuwe input.

 

Presentatie initiatief Engeland

-       initiatief is:

  1. onieuwe ideeën gebruiken om te leren
  2. orisico’s durven nemen

-       Hoe doen we dat?

  1. oKagan CLS - methode (developing leadership skills) à met symbolen per taak/onderdeel
  2. oHOT-days: High Order Thinking à die vaardigheden stimuleren à HOT-questions voor de kinderen om hun denken te stimuleren
  • §De leerlingen moeten zelf het initiatief nemen om de vraag te beantwoorden.
  • §Vb. Zou je eeuwig willen leven?
    • Beginnen met een verhaal uit de geschiedenis. De leerlingen gingen hier dan zelf mee aan de slag.
  1. oZelfvertrouwen opbouwen door vb zelf de les te laten geven
  2. oVeel kansen geven à zelf leerproces in handen geven, minionderneming, een poëzieboek uitgeven.


Presentatie initiatief Budenheim

-       Leerlingenraad heeft een voetbalwedstrijd georganiseerd

-       Busscouts

-       Toiletsurveillance

 

Presentatie initiatief Zweden

 

-       Ze zijn nu net een nieuwe school geworden (twee scholen zijn samengesmolten)

-       Bij de start van een thema stelt de lkr de vraag: “Wat wil je leren?”

-       De leerlingen maken samen met de juf beweging de planning van het jaar. (Wanneer gaan we zwemmen, wanneer gaan we balsporten doen, …. )

 

Presentatie initiatief Denemarken

-       De school stelde de leerkrachten de vraag hoe ze de school zien binnen vijf jaar en willen hier rond werken. Ze hebben al een aantal stappen ondernomen maar door de onderwijsvernieuwingen en de nieuwe directie is het moeilijk om deze stappen verder te zetten.

-       4 keer per jaar maken ze 3 weken na elkaar tijd voor een eigen project

  1. oideeën uitwisselen, leren aan elkaar

-       ze hadden vroeger niveaugroepen

  1. o3 keer per jaar doen ze dit nu nog voor 5 weken aan een stuk

-       ze wilden ook werken met graadsklassen

-       ze krijgen ook hulp van psycholoog, andere scholen, …

 Bezoek aan Myrthuegaard

We bezochten een boerderij die eigendom is van de stad Esbjerg. Er worden een 20-tal verschillende activiteiten aangeboden voor zowel volwassenen als kinderen. We kregen een rondleiding en gingen nadien vissen in de zee. Een onvergetelijke ervaring. Sven zijn laarzen waren jammergenoeg niet waterdicht. Na het vissen gingen we dus richting het hotel om ons op te warmen en klaar te maken voor het avondeten.

 

Vrijdag 26 september 14

 

Lego-serious

 

-       We kregen elk een doosje lego. We moesten met lego namaken hoe we ons voelden na deze 3 dagen. Er kwamen veel leuke reflecties uit. Goede manier om op een creatieve manier te evalueren.

-       De legoblokjes gebruiken ze ook voor andere lesmomenten op school. Jammergenoeg kregen we hier niet meer uitleg over.

In de terugrit hadden we nog even tijd om te stoppen aan de gekende beelden in Esbjerg en in de mooie stad Odense. Dit is de stad waar Hans Christian Andersen geboren is en gewoond heeft. Dat is een bekende sprookjesschrijver.

We hadden een goede vlucht naar huis en Helena, de vriendin van Meester Sven, bracht ons veilig terug naar Eeklo. Rond middernacht waren we thuis.

 

We hebben er een fantastische vierdaagse opzitten, vol met nieuwe ideeën om ons eigen lesgeven en onderwijssysteem te optimaliseren.

 

 

Comenius Denemarken

 

Verslag Comenius Duitsland - Nordholz

Allo,Charlotte hier! 

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik me geamuseerd heb. Ik was erg zenuwachtig om te vertrekken. Maar na een uur of twee rijden was dat allemaal over, ik voelde me dan al helemaal op men gemak. Maar toen quincy erbij kwam was alles top. Toen we aankwamen dan wou ik direct gaan eten, maar we moesten eerst naar onze hotelkamer. We waren erg nieuwsgierig naar onze kamer. Na het eten zijn we naar de zee geweest dat was best leuk, we zijn dan naar een uitkijktoren naar het uitzicht gaan kijken. Nadat we van zee kwamen zijn we naar de kamer gegaan en dan hebben we onze pyjama aan gedaan. Toen zijn we in ons bed gekropen. Robbe wou eerst niet bij ons op de kamer slapen, maar net voor het slapengaan veranderde hij snel nog van kamer en heeft hij bij ons geslapen.    De volgende dag toen we moesten opstaan was iedereen denk ik toch nog moe, allee ik toch alleszins nog een beetje. Dan zijn we gaan ontbijten. Na het ontbijt direct naar school (pas om 9 uur naar school J).Naar de presetatie kijken van de logos was echt leuk heel wat mooie maar ook niet zo mooie logos. één van de logos van onze school werd 2de , we mogen trots zijn J. Toen na de les ( die echt niet lang duurde) zijn we gaan tennissen, we dachten dat we ontvoerd werdenJ. Toen we terug kwamen zijn we naar het hotel gegaan. Toen zijn we naar het restaurant geskeelerd. Het eten was echt lekker, op één na (de colapizza).Ik heb toen cola over een pizza gegoten (per ongeluk).Daarna zijn we terug naar het hotel geskeelerd. Toen terug in de pyjama gesprongen nog wat op de GSM, tablet,… Maar toen kwam er een juf en we moesten gaan slapenL . Opstaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Hihi. Ontbijt !  Naar school!! J Daar vond ik het echt leuk om naar school te gaan. Na wat les zijn we naar de waddenzee gegaan. We zijn tot onze knieën in het zand gezakt. Jongens van zestien deden ons na haha J. Na de wadden zee terug naar het hotel maar eerst hebben we met de auto voor meester sven gereden(ter informatie: meester Sven was aan het skeeleren ). Toen naar het hotel!!Hebben gegeten op die school!! BBQ!! Toen zijn we terug naar het hotel gegaan, lekker slapen ( onze laatste nacht in Nord Holz).   Donderdag de laatste dag!! Eerst de koffers pakken niet leuk!! Al een aandenken om te vertrekken L Weeral: ontbijt !! naar school!! Maar toen hebben ook nog skeelerles gekregen van meester Sven!! was leuk J. Daarna nog even gespeelt op de speelplaats. OKE toen moesten we echt vertrekken L Ik vond het echt jammer om te vertrekkenL Toen we al ongeveer 2 uur aan het rijden waren, kwamen we aan een winkelcentrum gestopt, ik heb daar iets gekocht. Dan zijn we terug vertrokken en onderweg heb ik een supermooie zonsondergang gezien. Toen we bijna thuis waren hebben we hele leuke liedjes gezongen. Toen we thuis kwamen hebben we elkaar af gezet. Hebben toen nog even met de ouders gebabbelt. Toen ik thuiskwam heb ik heel men verhaal vertelt ze vonden het een echt mooi verhaal.

IK VOND HET EEN HELE MAAR ECHT EEN HELE LEUKE ERVARING XXXXX IK ZOU HET ZO NOG EEN KEER DOEN XXXXX

 

Hey, Bij vertrek was ik super nerveus maar als we eenmaal vertrokken waar was dat helemaal weg. Als  we vertrokken was het wel leuk dat iedereen ons uitzwaaide. Na 2 uur pikten we Quincy op in Movie park en toen ze ook in de auto zat was het dikke pret :-) na 5 à 6 uur rijden komen we aan en mijn mond viel open. Eerst zijn we ons hotel kamer gaan bewonderen. En dan zijn we gaan eten in het restaurant naast ons hotel. En daar hebben we een snitsel gegeten. En dan was het al tijd om te slapen. Eerst sliep Robbe op een andere kamer maar we hebben het de zelfde avond nog gewisseld. De tweede dag zijn we naar school gegaan en s' avonds naar een soort pizzarestaurant en Quincy , Charlotte en Robbe hebben geskeelerd. We zijn woensdag naar de Waddenzee geweest, we zaten tot onze knieën in de modder. 's Avonds zijn we in de school gaan BBQ'en. Dan zijn we in ons bed gekropen, dan zijn we direct in slaap gevallen. De volgende morgen hebben we onze valiezen gemaakt. Dan zijn we naar school vertrokken. Daar heeft meester Sven skeelerles gegeven en dan zijn we vertrokken naar huis en als ik thuis kwam heb ik direct al mijn verhalen verteld. en ik heb me super geamuseert  Ik wil alle juffen en meesters om mij deze kans te geven!!!

Xxx Maité

 

Heeey! Ik vond het heel leuk in Nord Holz. De eerste 2 uren hebben Maité, Robbe en Charlotte alleen moeten rijden omdat ik naar MoviePark was. Dan zijn ze mij komen oppikken met mijn donut op mijn hoofd..... Ik was echt super zenuwachtig toen ik het busje zag aankomen. Ik stapte in en mijn hoofd zat al direct in Duitsland. Het was super leuk in de bus, toen we aankwamen wou iedereen direct een keertje gaan kijken naar de hotelkamer, het was daar super groot maar ook mooi. Dan zijn we gaan eten naar een restaurant naast ons hotel. Daarna zijn we nog een keertje naar de zee gelopen. Toen we terug waren zijn we in bed gekropen maar dan zijn we maar om 3uur 's nachts in slaap gevallen. De volgende dag zijn we naar school geweest, we hebben gekeken naar de presentatie van Circle en ons Logo is ²de geworden. Op die school was er een supergrote speelplaats (Veel groter dan hier). Met de school zijn we gaan tennissen. Dan zijn we naar het hotel gegaan met de auto, hebben we onze skeelers aangedaan en naar een pizzarestaurant geskeelerd. Daar was het eten heel lekker. Daarna toen we gegeten hebben, zijn we naar ons hotelkamer gegaan. We zijn in ons bed gekropen maar deze keer zijn we wel direct in slaap gevallen want we waren doodop. Dan zijn we wakker geworden, zijn we gaan ontbijten. Woensdag zijn we weer naar school gegaan, daar heb ik een zonneslag gekregen door de warmte. Dan zijn we met het school naar de Waddenzee gegaan. Daar zijn we tot boven ons knieën in de modder weggezakt. Toen zijn we naar een soort van laboratorium geweest aan de zee daar hebben we door  microscopen mogen kijken naar de diertjes. Toen zijn we weer naar het hotel gereden. Dan hebben we ons klaargemaakt voor de BBQ op school, het was super lekker. Daarna hebben we nog eventjes UNO gespeeld, dan zijn we naar hotel gegaan,dan had ik al mega veel stress om de volgende dag naar huis te gaan,dan zijn we in ons bed gekropen en zijn weer direct in slaap gevallen..                            Dan zijn we wakker geworden, hebben we ontbeten. Daarna zijn we naar school geweest, daar heeft meester Sven skeelerles gegeven, dat was superleuk. Daarna zijn we met de auto terug naar Eeklo gereden maar onderweg zijn we nog naar een paar winkeltjes geweest, daar heb ik niets gekocht maar de juffen hebben daar veel pakken snoep gekocht. Dan zijn ze me thuis gaan afzetten. Daarna heb ik mijn verhaal helemaal opnieuw vertelt aan  mijn mama, mijn papa en mijn zus.

 

Bedankt aan alle meesters en juffen die mij deze unieke kans       hebben gegeven xxxxx

 

 

 

Comenius Nordholz

 

Logowedstrijd Comenius

Op de vorige meeting in Duitsland stelden alle scholen hun winnende logo's voor. Begin juni trekken we met z'n alle naar Nordholz, in het noorden van Duitsland. Daar zal de grote winnaar bekend gemaakt worden. De komende weken kunnen we in ware Eurosongstijl stemmen op de logo's van de andere landen. Hoe meer stemmen er zijn, hoe liever we het hebben. Breng jij ook je stem uit? Volg dan onderstaande stappen.

1. Surf naar www.circle1315.tk en bekijk bij 'logotype competition' alle deelnemers.

2. Kies jouw 3 favoriete logo's uit.

3. Stem hieronder op jouw 3 favoriete logo's.

 

- Iedereen mag 1 keer stemmen

- Je mag en kan niet op de logo's van onze eigen school stemmen.

- Stem op jouw favoriete logo, niet op jouw favoriete land.

 

Verslag Comenius Duitsland - Budenheim

Verslag Comenius dag 1 – Duitsland

 

Gisterenavond rond 23 uur kwamen we aan in ons hotel in het centrum van Mainz. Eerst reisden we vanuit Aalter naar Gent met de piekuurtrein, dan naar Brussel. Daar namen we de ICE naar Keulen waar we overstapten op de trein richting Mainz.

We leerden heel wat op de trein. Wist je dat je compartimenten hebt in de Duitse treinen waar je enkel mag fluisteren. Dit wisten we echter nog niet.

 

’s Ochtends moesten we op tijd opstaan om naar de school in Budenheim te gaan met de bus. De vriendelijke directeur Helmut wachtte ons op aan de receptie van het hotel.

Veertig minuten later stapten we van de bus en onmiddellijk viel ons de grote speelplaats op met verschillende speelniveaus, een verkeerparcours, een prachtig speelkasteel, ….

We werden hartelijk ontvangen door de kinderen die een lied zongen voor ons. Daarna was het de eerste fika-time (van de vele ).

 

Na de fika kregen we een rondleiding door de school. Wat was er allemaal anders dan bij ons?

-       Er is een intercomsysteem over de volledige school.

-       Leerkrachten hebben in de leraarskamer hun vaste plaats.

-       Ze hebben een erg mooie bibliotheek met een gezellige tribune voor voorstellingen.

-       De kinderen moeten enkel in de voormiddag naar school.

-       De kinderen die in de namiddag nog extra lessen volgen (muziek, sport, …) kunnen op school eten in kleine groepjes van 12. Dit zijn erg gezellige lokalen.

-       De kinderen doen allemaal hun schoenen uit als ze in de klas komen.

-       Er is een schoolhond die samen met de kinderen activiteiten doet.

-       Ze hebben een heel grote keuken waar de klassen kookactiviteiten kunnen doen.

-       ….

 

Na het middageten (een lekkere salade in het Italiaans restaurant in het dorp) was het tijd voor wat voorstellingen.

Voorstelling van de school in Polen

De Poolse school was er voor de eerste keer bij, dus stelden ze zichzelf voor.

Het is een school van 900 leerlingen met 100 leerkrachten. De kinderen zijn tussen de 7 en 13 jaar.

Binnenkort gaan ze vanaf 6 jaar naar school, en dat zorgt voor wat ophef.

Voorstelling van de logo’s uit de verschillende scholen:

-       Filmpje Zweden waar we blij van werden (Because i’m happy van Pharell Williams)

-       Voorstelling Duitsland: de twee ontwerpers waren aanwezig. Ze kregen een bon om iets te kopen in de schoolwinkel. (een klas verkoopt daar zaken)

-       Voorstelling Duistland 2: Ze maakten logo’s met verschillende materialen: spijkers in plank, logo’s uit pasta, logo’s uit zand/stenen, Europees volkslied maken met verschillende instrumenten, logo’s met papier, ….

-       Voorstelling België: Iedereen vond het online-voting-systeem erg goed.

-       Voorstelling Denemarken: werken vooral vanuit het woord CIRCLE en de betekenis van de woorden.

-       Voorstelling Engeland: werkten ook vooral rond de woorden van CIRCLE.

 

Na de voorstellingen bespraken we hoe we verder gaan met de logowedstrijd. Dan namen we de bus richting Mainz en hadden even vrije tijd. Sven deed een kleine looptraining van 12 km langs de Rijn. Carmen en Ine gingen samen met de Duitse meisjes even het stadscentrum verkennen.

’s Avonds gingen we eten in Augustinerkeller, een kelder waar we lekkere schnitzel aten.

 

Verslag Comenius dag 2 – Duitsland

 

Na een warme douche en een lekker ontbijt namen we vandaag terug de bus naar Budenheim.

Vandaag kwamen de voorstellingen i.v.m. creativiteit aan bod.

 

Creativiteit door Engeland:

Drie leerlingen, Abeed, Joad en Bilal, deden de presentatie. Ze richtten een eigen bedrijfje op vorig schooljaar. Ze maakten kaarsenhouders en klokken met een lasercutter.

Ze moesten een businessplan maken om een startbudget te krijgen.

Hiervoor vroegen ze geld aan een club, die hen erg moeilijke vragen stelde.   

Na de productie van de klokken en kaarsenhouders, gingen ze naar een markt waar ze die verkochten. Op die markt wonnen ze de innovatie-prijs. Dit schooljaar doen ze terug mee met iPadhoesjes.  

Creativiteit door Duitsland

Ze beluisterden het zwanenmeer van Tschaikowsky en maakten hierop een dans maar ze oefenden eerst de originele pasjes. Ze toonden op het einde hun dansje live. Bij het tonen van het dansje zag je enkel de voeten van leerlingen, wat een erg leuk effect gaf.

Creativiteit door België

Iedereen vond de voorstelling goed. Er waren niet veel vragen achteraf.

Creativiteit door Zweden

De leerlingen stelden voor hoe zij creativiteit zien.

Ze maakten in de zesde klas ofwel een lift ofwel een watertransportsysteem. Het mocht maar de grootte hebben van een A4-blad, met lengte van 50 cm. Hiervoor moesten ze creatief oplossingen zoeken voor hun probleem.

Creativiteit door Duitsland Nordholz

Ze toonden een fimpje hoe ze vanuit hun 3 interessepunten werkten om het logo te ontwerpen. Om het logo te maken, werkten ze een projectweek uit. Alle lessen werden aan de kant geschoven en werden vervangen door activiteiten die passen in het comeniusproject. De leerlingen kiezen in die projectweek welke invaslhoek ze willen. Er zijn dan een 20-tal verschillende groepen met activiteiten.

Creativiteit door Polen

Ze houden enkele projecten per jaar waarbij ze zo creatief mogelijk willen zijn.

Vb. Kerstmarkt, multicultureel thema over India, Europese cultuur, krant op school, doodle for google competition, ecologische projecten, natuurbescherming, vlindertuin, logowedstrijd, theaterproductie, ….

 

’s Middags kregen we een lunchpakket mee en gingen we richting het centrum van Mainz. We bezochten het Gutenbergmuseum. We kregen eerst een voorstelling over de manier waarop Gutenberg boeken drukte. Hij vond een nieuw systeem uit om dit veel vlotter te laten verlopen. Gutenberg zorgde ervoor dat boeken niet enkel toegankelijk waren voor de rijken en de priesters. We kregen boeken te zien die Gutenberg zelf heeft gedrukt. Deze boeken zijn momenteel erg veel geld waard.  

Na deze rondleiding deden we een zoektocht, maar het was zo een warme dag dat we besloten om onderweg te genieten van de zon en een ijsje te eten.  Nadien gingen we terug naar het museum waar we zelf enkele afdrukken maakten, zoals in de tijd van Gutenberg. Dit was echt leuk om te doen.

 

’s Avonds werden we getrakteerd door de burgemeester op een wijndegustatie en een kort boottochtje op de Rijn.

Moe maar voldaan kropen we daarna in ons bed.

 

Verslag Comenius dag 3 – Duitsland

 

De laatste dag van ons bezoek was er al rapper dan gedacht. We lieten onze bagage nog achter in het hotel en vertrokken terug richting Budenheim.

Eerst bezochten we enkele klassen en konden we de lessen bijwonen. We woonden een Franse les bij in de zesde klas (eigenlijk al middelbaar in Duitsland). Ze leerden het werkwoord aller en de dagen van de week. De leerkracht had een andere stijl dan we gewend zijn maar de meeste kinderen waren gemotiveerd.

Daarna gingen we langs in het tweede leerjaar waar de juf een verhaal voorlas over een heel speciale vis. Nadien mochten de kinderen hun eigen “gekke” vis tekenen.

 

Enkele leuke tips uit het tweede leerjaar:

-       De juf tekent een cirkel op het bord. Als ze een stukje van de cirkel kleurt met blauw, dan mag de blauwe groep een plaatsje zoeken in de kring. Zo ook met de andere kleuren. Zo verloopt dit erg rustig.

-       Bij groepsgesprekken mag het kind dat net gesproken heeft, aanduiden wie na hem mag spreken.

 

Na de klasbezoeken maakten we nog een heleboel praktische afspraken voor de volgende meeting.

Rond 12 uur namen we afscheid van elkaar, want velen moesten een vliegtuig of trein halen.

Wij hadden echter nog even de tijd om een hapje te eten en een geschenkje te zoeken voor het thuisfront.

 

Na een erg lange treinrit waren rond 23 uur terug thuis.

 

Soms zorgde de taal ook voor enkele verwarringen, zoek zelf maar uit wie wat zei:

-       What is the reason that you are a vegetable?  (vegetarian)

-       Wat is een picquertrein? (een piekuutrein)

-       De fiscus nam een heel stuk van zijn voortuin. (fortuin)

-       I’m afraid that I klets of the horse.

-      

 

Het was een drukke driedaagse waarbij we erg veel bijleerden over de andere onderwijssystemen en waarbij we veel mooie toekomstplannen maakten.

Comenius Budenheim


 

 

Pagina 1 van 2