Home

De eerste schooldag

 
 

Onze school wint de koningin Paolaprijs

paolaprijs

Kinderen worden vaak reeds op jonge leeftijd en in hun nabije omgeving geconfronteerd met emotioneel moeilijke situaties die ze nauwelijks kunnen verwoorden.
Als we ervan uitgaan dat welbevinden een voorwaarde is om tot ontwikkeling en tot leren te komen kunnen we deze signalen niet links laten liggen.

Wij zochten naar een manier om deze gevoelens letterlijk een plaats te geven.

Zo ontworpen we de stille toren, de praatkring ‘vreugdenest’, de nieuwsgierige brievenbus, de zorgenbuis, de herinneringsmuur, de spaarpot vol grote dromen, de energiefiets, het verjaardagslint,…

Deze gevoelsplekken zijn geïntegreerd binnen onze speelplaatswerking en binnen onze klasmuren.
Ze zijn stilletjes en subtiel aanwezig en worden duidelijk als er nood aan is.

Door deze plekken aan te reiken krijgen kinderen de kans om hun verschillende emoties te uiten, te begrijpen en te kanaliseren. Dit kan zowel in groep als individueel.

Er zijn geen extra lessen te geven maar de gevoelsplekken volgen het leven en de gevoelens van elke dag. Leerkrachten ervaren deze plekken als verreikend voor hun klaspraktijk, samen met de klasgroep is er nu een ‘plek’ waar makkelijker kan gesproken worden, waar ‘herinneringen’ een plaats krijgen, waar ‘zorgen’ gepost kunnen worden,. . .

Het project kadert volledig binnen de eindtermen en de leerplandoelen maar is niet leerstofgebonden.

We hopen hiermee een voorbeeld te zijn voor andere onderwijsparticipanten. We geloven in ons nieuw concept en zijn ervan overtuigd dat  we heel wat kinderen met 'ondergesneeuwde emoties' zullen helpen, zonder daarom als therapeut te willen fungeren, want dat is niet de opdracht van het onderwijs. Gevoelens bespreekbaar maken en ruimte geven binnen een beheersbaar kader is dat zeker wel en meer dan nodig anno 2015.

 

Bekijk hier het filmpje dat het VRT-journaal uitzond over de prijsuitreiking en ons project.

 

school2-kleur

Visual QR Code Color QR Code

Menu nieuws